تاخیر در تشخیص نارسایی قلبی برای مبتلایان به بیماریهای مزمن منجر به پیامدهای بسیار بدتری خواهد شد

5 اوت 2019 - یک مطالعه ی بزرگ در مرکز دیابت لستر، که داده های جمع آوری شده در طی یک دوره 20 ساله را بررسی کرده است، نشان داد که مشکلات قلبی عمده، در بیش از 70 درصد از افراد تا زمانی که ناخوشایندی آنها بشدتی نرسد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند، تشخیص داده نمی شود. علاوه بر این، در این تحقیق همچنین کشف شد که نرخ بستری در بیمارستان در پی تشخیص نارسایی قلبی، طی دو دهه ی گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

دکتر کلر لاوسون ، استاد پرستاری از مرکز دیابت لستر، گفت: تا زمان ابتلای یک نفر به نارسایی قلبی احتمالاً او چندین بار توسط پزشک معالجش معاینه شده است.با این حال تشخیص نارسایی قلبی پیچیده و دشوار است و پزشکان عمومی، به سرعت و یا به موقع به نتایج آزمایشات مورد نیاز برای تشخیص صحیح نارسایی قلبی دسترسی ندارند.نه تنها این موضوع، بلکه افرادی که دچار نارسایی قلبی می شوند، معمولاً به بیماریهای مزمن و پیچیده ی دیگری نیز مبتلا هستند، بنابراین در یک ویزیت معمولی با پزشک خانواده یا عمومی- که تنها 10 دقیقه با بیمار خود صحبت می کند- ممکن است علائم نارسایی قلبی نادیده گرفته شود.

پروفسور اومش کادام، نویسنده ی ارشد این مقاله از دانشگاه لستر می گوید: پزشکان عمومی تمام تلاش خود را برای تشخیص صحیح و بموقع مشکلات بیماران بکار می گیرند اما تجهیزات و امکانات کافی در اختیار ندارند، این بدان معناست که تشخیص زودهنگام برای درصد بالایی از افراد صورت نمی گیرد و بنابراین تا قبل از بستری در بیمارستان دچار یك حادثه ی قلبی شدید شده اند. همچنین این بدان معناست كه نتایج برای افرادی كه نارسایی قلبی آنها در بیمارستان تشخیص داده می شوند به مراتب بدتر از افرادی است كه مشكلات قلبی آنها توسط پزشكشان زودتر تشخیص داده شده و تحت معالجه قرار گرفته اند.

در این مطالعه همچنین مشخص شد که خطر مرگ و میر در بین مبتلایان به نارسایی قلبی تنها سه درصد در طی 20 سال کاهش یافته است. پیش از سال 1998 ، خطر مرگ و میر در سال اول پس از تشخیص 32 درصد بوده است، اما براساس اعدادی که تا سال 2017 ثبت شد، این آمار تنها اندکی کاهش یافته و به 29 درصد رسیده است

دکتر لاوسون گفت: میزان مرگ و میر آنطور که می خواهیم کاهش نیافته است. حقیقت این است که فقط سه درصد در طی 20 سال کاهش یافته است و این واقعاً ناامید کننده است و نشان می دهد که تمام درمانها، فن آوری ها و مداخلات ما برای کاهش نرخ مرگ و میر آنطور که باید موثر نبوده اند.

این مطالعه که در مجله معتبر بهداشت عمومی لنست منتشر گردید، همچنین نشان داد که به طور کلی مردان در معرض خطر بیشتری برای بستری در بیمارستان و مرگ به هر علتی قرار داشتند. با این حال، کاهش خطر مرگ و میر در طول 20 سال گذشته در زنان کندتر از مردان بوده و میزان بستری نیز به طور قابل توجهی در زنان نسبت به مردان سریعتر افزایش یافته است. محرومیت همچنین نقش مهمی در نتایج سلامتی برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی دارد زیرا در این کارآزمایی مشخص شد افراد فقیرتر مبتلا به نارسایی قلبی در مقایسه با ثروتمندان بیشتر در معرض خطر بودند.

پروفسور Kadam اظهار داشت: نارسایی قلبی یک بیماری همه گیر جهانی است که بیش از 26 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است و شیوع آن در حال افزایش می باشد. ما به انجام مطالعاتی نظیر این تحقیق، برای بررسی روند نتایج و یافتن راه کارهای پیشگیرانه ی متناسب با سلامت عمومی و شروع برنامه ریزی موثر برای خدمات درمانی زودهنگام در بخش مراقبت های اولیه، نیاز داریم.

پروفسور Kamlesh Khunti یکی از مدیران مرکز دیابت لستر، اظهار داشت: کارهایی که در مرکز دیابت لستر انجام می دهیم در یافتن راههای جدید برای جلوگیری از بیماریهای مزمن که سبب تحمیل بار مالی بر سیستم خدمات بهداشتی و کوتاه کردن متوسط ​​طول عمر می شود، بسیار حیاتی است. این یافته ها به طور بالقوه می تواند برای پیش بینی و جلوگیری از بروز نارسایی قلبی در افرادی که در معرض ابتلا به نارسایی قلبی هستند، بکار گرفته شود، وضعیتی که زندگی افراد را به خطر می اندازد و هزینه های خدمات درمانی را افزایش می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-heart-failure-diagnosis-chronically-ill.html